Korduma kippuvad küsimused seoses koolipäeva korraldusega 2025/26. õppeaastal

Algaval õppeaastal muutub Võru linna kahes suuremas põhikoolis päevakava, mis on tekitanud
erinevaid küsimusi ning tõlgendusi. Enamlevinud küsimustele leiab vastused siit.

Kust ma selle temaatikaga lisaks tutvuda saan?
Koduste tööde mahust, koolis õppimisest, koolipäeva hilisemast algusest ning lühikestest ja
paaristundidest on Õpetajate Lehes kirjutanud endine Tartu PRO-Tera direktor ja praegune
ministeeriumitöötaja Marjeta Venno: https://www.opleht.ee/2018/05/oppidasaabkoolis/

Miks Võrus toimub tundide hilisemale algusele minek nüüd, aga mitte aasta pärast, kui ülejäänud
Eestis see rakendub?

Võru linna koolid on kavandanud tundide algusaja nihutamist paar aastat. See on käinud käsikäes
haridusministeeriumi kavaga koolipäeva algust hilisemaks viia, et tõsta õpilaste sooritusvõimet,
parandada keskendumisvõimet, rahuldada kasvueas suuremat unevajadust, parandada tervist
(hommikusöök). Võru linna koolides õpivad valdavalt linnas elavad lapsed, kes saavad iseseisvalt
hiljem kooli tulla. Kuna kaugemalt tulijate jaoks jääb koolipäev sama pikaks, siis aastane
muutusega viivitamine ei ole põhjendatud. Perede seas läbi viidud küsitluse ärgi on kaks korda
rohkem neid peresid, kes saavad muudatusest võita, kui neid, kelle jaoks ääb lapse päevakava
muutumatuks (samaks).

Millal on koolimaja avatud?
Koolimaja on avatud koolipäeviti kell 7-16. Õpetajate tööpäev algab kell 8. Pärast kella 16 saab
koolimaja kasutada jätkuvalt kokkulepete alusel ühisüritusteks (klassiõhtud jne).

Mida teeb see pere, kes ei saa last hiljem kooli tuua või saata?
See pere, kes ei saa lapse kooli toomist või saatmist hilisemaks muuta, korraldab lapse koolituleku
samal ajal kui siiani. Koolimaja on avatud ning tundide alguseni jäävat aega saab sisustada
hommikupudru söömisega, kodutööde tegemise või konsultatsioonide ja ärelevastamisega. Avatud on
raamatukogu ning koridorides on istumisalad. Hommikutesse koondub ka osaliselt huvitegevus.

Mis kell koolipäev lõpeb?
Koolipäeva lõpp sõltub kooliastmest ja tundide arvust.
1.-4. klassi õpilased on hoitud poolepäevakooli raames kuni kella 14.00, mil neil on võimalus süüa
tasuta koolieinet.
Kui vanem otsustab, et laps poolepäevakoolis ei osale, lõpeb koolipäev:

  • 4-tunnise päeva puhul kell 12.25
  • 5-tunnise päeva puhul kell 13.15
  • Soovitame 1.-4. klassi laste vanematel võimaldada oma lapsel osaleda poolepäevakoolis, et ta
    saaks koolist lahkuda täis kõhu ja tehtud kodutööga.
    Kui toimub 6 tundi, lõpeb koolipäev kell 14.00. Kui toimub 7 tundi, lõpeb koolipäev kell 14.50.

Kas lühemate tundidega saab kõik vajalik õpetatud?
40-minutilisi koolitunde praktiseerivad paljud koolid: Võrumaal lisaks Kesklinna koolile ka Antsla
Gümnaasium ja Rõuge Põhikooli Rõuge õppekoht. Kesklinna kooli 5-aastane praktika ja teiste koolide
tagasiside kinnitavad, et lühemate tundidega on võimalik õppetööd nii korraldada, et kõik vajalik
saaks õpetatud ja kodutööde maht ei kasvaks. Kreutzwaldi kooli 1.-4. klassi poolepäevakooli formaat
ning 5.-9. klassis rakendatud põhiainete temporühmades õpe on heaks eelduseks, et koolis tehtav
õppetöö on piisav ainekavade läbimiseks ja vajaliku oskuste omandamiseks. Ümberlülituste
vähendamiseks on rohkem ka paaristunde (liikumisõpetus, eesti keel, matemaatika ja 8.-9. klassides
loodusained), et õpilastel ja õpetajal oleks vähem sisse- ja väljalülitusi ning saaks rakendada
mitmekesisemaid õpimeetodeid.

Kas mai teises pooles perede seas tehtud küsitlus oli korrektne?
16.-25. maini toimus Stuudiumi vahendusel küsitlus koolipäeva alguse teemal. Üleskutset oma
arvamust avaldada tegi koolijuht kahel korral ning vastuseid laekus ühtlaselt kogu vastamisperioodi
jooksul. Kokku vastas 273 peret, kellest ainult lõpuklassides õppivate laste vanemaid oli 5. Ilma
lõpuklassi lasteta oli sel hetkel koolis 635 õpilast ning ilma lõpuklassi vanemateta 268 vastanud
peret. Osalusprotsent oli seega 42% (268/635*100%) 1.-8. klassidega seotud peredest. Arvestades, et
osadest peredest on koolis mitu last, on vastanute protsent isegi suurem.

Mida küsitlus näitas?
60% peredest saab oma pereelu korraldada nii, et muutunud päevakavast tõuseb tulu. 30% peredest oma
senist hommikust kooli jõudmise rutiini erinevatel põhjustel muuta ei saa. 10% peredest ei võtnud
kindlat seisukohta. Küsitlusega kaardistati ka perede suurimad hirmud seoses päevakava muudatusega.

Kas kodutööde maht kasvab?
Kodutööde maht ei kasva. 40- ja 80-minutilised tunnid on rakendatud paljudes koolides ning
kodutööde maht neis koolides on tavapärane. Riiklikult on üldine suund selline, et kodutööde maht
peab olema pigem langustrendis. Poolepäevakooli rakendamine ja temporühmades õpe oetab meie koolis
kohapeal õppimist ning vähem kodust tööd.

Taavi Karu
koolijuht